Börja träna

Gunnar Gunnar
Efter att jag drabbades av diskbråcket har jag gått till sjukgymnasten några gånger. Då har jag fått lite övningar som jag ska göra. Och efter sista gången fick jag klartecken att börja träna på gymmet.
Men medvissa restriktioner. Jag får inte springa/Jogga, på grund av kompressionen som blir i ryggen när man springer. 
av samma anledning får jag inte/ska undvika övningar som också ger tryck/kompression på ryggen. Tex knäböj, med eller utan vikter. Benpress osv. Skivstänger och fria vikter ska jag också undvika. 
Så just nu börjar jag mina träningspass med 10-15 minuter på crosstrainern. Sen går jag över till att träna styrka på olika maskiner. Just nu fokuserar jag på överkroppen och bålen. En del av dem övningarna jag gör stärker ju även ryggen även om jag inte fokuserar direkt på den. 
Än så länge probvar jag mig mycket fram. Vilka maskiner/övningar fungerar, vilka fungerar inte osv. 

Men det är fruktansvärt frustrerande att inte orka ens i närheten av så mycket som jag skulle vilja. 
Och att det går så fruktansvärt långsamt. Jag märker ingen skillnad mellan gångerna. Och då blir jag frustrerad och vill ge upp. Jag har egentligen verkligen inte tålamod för att  träna. Då jag tröttnar, ledsnar, blir irriterad när jag inte märker resultat omgående. 
Jag vet att det tar tid. Men det hjälper inte att jag vet det. Jag tappar ändå intresset när jag inte märker någon skillnad omgående. 
Så jag vet inte hur jag ska hålla motivationen upp och orka fortsätta träna. Vi får se hur det slutar. 

Den 12:e september ska jag tillbaka till sjukgymnasten. Och den 14:e ska jag på magentröntgen och röntga ryggen. Efter det får vi utvärdera och se hur vi ska fortsätta. 
Jag hoppas att jag får klartecken till att börja hålla på med hästarna igen. Även om jag inte får börja rida direkt så vill jag iallafall börja håla på med dem från marken nu. Promenader, longering och tömkörning.Så dem är lite igång och har lite mindre energi när jag väl får börja rida igen. 

Då tänkte jag även försöka få kontakt med en pt eller intruktör och få lite hjälp med ett träningsprogram. Och se om det hjälper mig att hålla motivationen till att träna. 

Här nedan är några bilder på några av maskinerna jag använt. Och inte använt.

Sittande ländrygg. En typisk övning som jag undviker. Min rygg klarar inte av den just nu. 

Sittande mage. Den här har jag gjort dem senaste gångerna. Dock med väldigt lite vikt. Nästan ingen belastning alls. Mycket för att känna om rörelsen överhuvudtaget fungerar. Och det känns det som den gör. 

Sittande rodd. En favorit där jag faktiskt får känna mig ganska stark. 
Men också en övning som samtidigt gör mig väldigt frustrerad. Då jag innan diskbråket gjorde den här med vikter runt 65-75 kilo. Och det var inga problem. NU efter tre månader där jag knappt har fått röra mig knappt klarar 25 kilo 3x15.  Suck.  

Bensträck. Bränner skönt i låren efter ett tag. Den varierar jag lite. Ibland lättare vikt och fler repetitioner. Ibland tyngre och färre repetitioner.

Sittande Bicepscurl. Rolig. Men väldigt jobbig. Och jag får könslan av att maskinen inte riktigt passar min kropp. Det är svårt att ställa in den bra. 

Ryggdrag. Favoriten. Och även den som sjukgymnasten mest rekomenderade. Även den som jag känner att jag kommer framåt i. Här har jag kunnat öka i vikter snabbare än med dem andra maskinerna. 

Ryggdrag. En annan maskin för ryggdrag. Som även den är helt okej. 

Etiketter: diskbråck träning

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Sasja » Gästboken:  ”Riktigt fina bilder :)”

  • June Hägg » 31:a december 2016:  ”Älskade Sabina! Ja det var en tragisk händelse. Vem hade kunnat tänka sig att kä..”

  • June Hägg » Gästboken:  ”Hejsan Sabina! Har nu varit runt och kollat in dina fina bilder. Jättefin hemsi..”

  • Denise » För mycket energi:  ”Hej! Missa inte min pågående alla hjärtans dag tävling på bloggen där just DU ha..”

  • June Hägg » Törnskator:  ”Oj så fin. Vilka bra kort. En sådan fågel har jagaldrig sett. Kanon. Kramar från..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln